Wsparcie Ogniowe
Modele posiadające zdolność Wysunięty Obserwator mogą kierować wsparciem ogniowym wykonywanym przez jednostki nie reprezentowane na polu bitwy – artylerię, lotnictwo szturmowe itp.
Wykupywanie wsparcia ogniowego
Armia, w której znajduje się przynajmniej jeden model posiadający zdolność Wysunięty Obserwator może wykupić wsparcie ogniowe przeznaczając na to odpowiednią ilość punktów. Każde wykupienie danego rodzaju wsparcia uprawnia do pojedynczego udanego wezwania wsparcia ogniowego wskazanego typu.
Przykład: 34th Fleet Initial Strike Team – armia Capitolu – wykupiła dla swoich obserwatorów dwa artyleryjskie ostrzały odłamkowe i trzy pociski przeciwpancerne. W trakcie gry najwyżej tyle razy będzie możliwe udane wezwanie wsparcia ogniowego odpowiedniego typu. Nieudane próby wezwania wsparcia ogniowego nie pociągają za sobą (zwykle) negatywnych konsekwencji.
Rodzaje wsparcia ogniowego
Wszystkie armie mają dostęp do trzech wymienionych poniżej rodzajów wsparcia ogniowego. Niektóre armie mają również dostęp do dodatkowych rodzajów wsparcia zgodnych ze specyfiką danej armii – są one opisane w listach konkretnych armii.
Wszystkie rodzaje wsparcia ogniowego opisane są według następującego schematu:
- Nazwa – Wiadomo
- Obrażenia: Tyle obrażeń odnosi każdy trafiony model.
- AV – Poziom przebijalności ciężkiego pancerza
- Wzornik – rodzaj wzornika nalotu
- Modyfikator Celności – Modyfikuje DW wzywającego Wysuniętego Obserwatora
- Cel: Punkt lub Model
- Uwagi – Dodatkowe efekty itp.
Standardowe Wsparcie Ogniowe
- Nazwa: Artyleria – Odłamkowy
- Obrażenia: 10
- AV: 0
- Wzornik: Duży wzornik wybuchu
- Modyfikator Celności: +0
- Cel: Punkt
- Uwagi: –
- Nazwa: Artyleria – Przeciwpancerny
- Obrażenia: 12×2
- AV: 1
- Wzornik: Mały wzornik wybuchu
- Modyfikator Celności: +0
- Cel: Punkt
- Uwagi: –
- Nazwa: Przeciwpancerny Pocisk Kierowany
- Obrażenia: 14×4
- AV: 2
- Wzornik: brak
- Modyfikator Celności: +2
- Cel: Model
- Uwagi: –
Nazwy nie są wiążące, służą głównie wygodzie. Ostrzał pociskami odłamkowymi może równie dobrze reprezentować bombę lotniczą, a przeciwpancerny pocisk kierowany – np. podkalibrowy pocisk przeciwpancerny z walczącego gdzieś niedaleko czołgu.
Wzywanie wsparcia ogniowego
Model posiadający zdolność Wysunięty Obserwator może podjąć próbę wezwania wsparcia ogniowego wydając jedną akcję. Wybiera jeden z wykupionych rodzajów wsparcia ogniowego i wskazać dla niego cel. Zasady Priorytetu Celu nie obowiązują Wysuniętego Obserwatora przy wzywaniu wsparcia ogniowego. Wezwanie wsparcia ogniowego kończy aktywację obserwatora.
Wsparcie ogniowe rozliczane jest na koniec tury, w której zostało wezwane, po aktywacji wszystkich oddziałów po obu stronach. Jeśli obserwator wzywający wsparcie nadal żyje, wykonywany jest test jego cechy Dowodzenie z odpowiednimi modyfikatorami.:
- Jeśli test jest udany – wsparcie ogniowe trafia dokładnie w cel.
- Jeśli test jest nieudany a celem danego typu wsparcia ogniowego jest Punkt – atak ulega rozrzutowi o K10 cali.
- Jeśli test jest nieudany, a celem danego typu wsparcia ogniowego jest Model – atak automatycznie pudłuje.
- Jeśli test zakończył się Krytyczną Porażką – obserwator naprowadził atak na swoją pozycję, rozlicz wsparcie ogniowe tak, jakby celem był model Wysuniętego Obserwatora (Cel:Model) lub miejsce w którym się on znajduje (Cel:Punkt).
Jeśli obserwator wzywający wsparcie nie żyje, atak ulega automatycznie rozrzutowi o K10 cali. Jeśli obserwator wzywający wsparcie przestał widzieć model będący celem (w wypadku ataków, dla których celem jest Model) – atak automatycznie pudłuje.
Modyfikatory do testu dowodzenia wykonywanego na koniec tury są następujące:
- Modyfikator wynikający z tabelki “Wzywanie wsparcia ogniowego” odpowiedni dla odległości do celu
- Modyfikator wynikający z Osłony modelu, jeśli celem ataku jest Model
- Modyfikator Celności
- Negatywne modyfikatory do Dowodzenia wynikające z umiejętności specjalnych takich jak np. Strach
We wszystkich testach Dowodzenia związanych z wzywaniem wsparcia, Wysunięty Obserwator musi używać swojej własnej cechy Dowodzenie – nie może wykorzystać Dowodzenia pobliskich oficerów, nie może też modyfikować jej dzięki zdolnościom takim jak Inspiracja.
Niezależnie od ilości wykupionego wsparcia ogniowego i posiadanych Wysuniętych Obserwatorów, gracz może dokonać najwyżej jednej udanej próby wezwania wsparcia ogniowego w ciągu tury.
Wzywanie wsparcia ogniowego
CC | PB | SR | MR | LR | ER | Dam | AV | Jam |
– | -3 | -2 | -3 | -4 | -5 | spec | spec | spec |
Uwagi:spec – zależnie od typu wsparcia ogniowego lub zasad opisanych w tym rozdziale
Bardzo dobrze napisane i wymyślone. Najbardziej podoba mi się ta: “Niezależnie od ilości wykupionego wsparcia ogniowego i posiadanych Wysuniętych Obserwatorów, gracz może dokonać najwyżej jednej udanej próby wezwania wsparcia ogniowego w ciągu tury.” zasada 🙂
Tak, to ważna zasada. Bez niej można by aż za ładnie pozamiatać w ciągu jednej tury 😉
Akurat mi się ta zasada nie podoba – a przynajmniej nie pasuje do scenariusza… ale jeżeli chodzi o zasady turniejowe – to jest słuszna.
Zasada nr 1: jeśli jakaś zasada nie pasuje Ci do scenariusza to ją zmień 😉 . Ogólne zasady pisane są pod kątem typowych bitewek turniejowych, ale nawet na turniejach zasady dotyczące konkretnych map/scenariuszy/whatever zawsze były ważniejsze 😀
Mam jeszcze 1 pytanie:
Czy jak wykupujemy wsparcie ogniowe – to kupujemy je dla konkretnego FO, ale jeśli mamy kilku, to czy a) powstaje pula wspolnego WO, z której mogą korzystać wszyscy FO. b) [wynika z a)] czy śmierć FO sprawia, że dane wsparcie ogniowe jest tracone, i inni FO nie mogą go wezwać?
Swoją drogą, na potrzeby turniejowe Muad’ib z niewielkim moim incydentem ustalił ceny WO AV:2 – 16 pkt, AV:1 – 13pkt, AP – 10pkt.
I link do Warzone – Polska, puki forum wargamera jest martwe.
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_140857225982093&ref=ts
pula
Nie potrzebnie się chwalisz bo Pietia uczestniczył w ustalaniu cen 😉 Oczywiście wstępnych jak zresztą wszystko.
wrzuciłem, raczej jedynie jako informację – bo forum było martwe, nie wiedziałem – a czekałem an te ceny z wytęsknieniem.
wezwanie wsparcia jest akcją widoczną?
Tak
“Jeśli obserwator wzywający wsparcie nie żyje, atak ulega automatycznie rozrzutowi o K10 cali. Jeśli obserwator wzywający wsparcie przestał widzieć model będący celem (w wypadku ataków, dla których celem jest Model) ? atak automatycznie pudłuje.”
Oznacza to, ni mniej ni więcej – że przeciwnik może np. zasłonić model będący celem, innymi własnymi modelami – czym wywoła automatyczne pudło. Tak samo, jeśli wejdziesz przez pomyłkę własnym modelem w LOS Obserwatora Artyleryjskiego, lub zmienią się warunki pogodowe np. z 30″ na 25″.
Tak, zgadza się. Może coś w tym zakresie zmienimy, może nie – we’ll see 😉
innym rozwiązaniem kwesti wsparcia ogniowego – przy pozostawieniu obecnych zasad, było by jego radykalne wzmocnienie i podrożenie.
Tak duże, aby było opłacalne robienie “kombinacji”. Z punktu widzenia fluffowego, przy tej skali bitwe powinno i tak takie wsparcie być żadkością – raz na bitwę czy coś takiego. Z drugiej strony, fajnie też mieć takie “epickie roz-pierdolnięcie”. A i patrząc sobie zdrowo rozsądkowo np. na obecną wersję rakiety. 14×3 zada max 3Rany, czyli nie rozwali ani huraka ani kraita ani nic – za to jest nie najgorsze do wyjmowania specjalistów czy pojedynczych twardzieli. Czyli hyba coś nie tak. O ile powiedzmy można argumentować, że rakieta wystrzelona z przenośnej wyżutni “magazynkowej” może nie zniszczyć lekkiego pojazdu całkowicie, to taki pocisk z poza planszy to już inna bajka. Podobnie z artylerią.
Spojżawszy na Orbital Barrage w W40K – nie oddaje on zupełnie ostrzału orbitalnego (ten z Epica, jest już bliższy ale też taki…) to jednak zdaje się oddawać ostrzał z pocisków kierowanych czy artylerii. Siła 10 albo 8 na max 10, z penetracją pancerza, rozrzutem itd.
Tak więc o ile potężny ładynek kumulacyjny typu mina u blitzera odpowiada lub anwet prześciguje działko 60mm to pocisk rakietowy czy artyleria może nie autowoundy ale jednak coś mocnego. Myśle, że napewno nie powinno to powalać biogiganta, ale w przypadku udanego wezwania i trafienia zostawiać go na 1 czy 2W. Swoją drogą czy biogiganty itp. będą też jakieś miały tabelki uszkodzeń jak pojazdy? ew. utratę akcji za W? No bo troche dziwne jak by na 1W miał tyle samo wigoru co taki wyleczony misio.
Na ostatnim turnieju bardzo dużo używałem nalotów, i kilka wniosków się nasunęło. 1 test jest znacznie lepszy niż 2, przedewszystkim jednak: darmowe naloty które zostały wezwane i nie trafiają, są jednak za mocne. Potrafi zejść 3 placki, które ranią ale w cel nie trafią za te same punkty, do tego lepiej mieć gorszych FO. Chyba fajniej by się grało, gdyby kupiony i ciut tańszy nalot (ze 2 punkty?) nalot zawsze był tracony, i tak jak teraz miał rozrzut lub trafiał. Na turnieju tylko naloty ratowały mi bitwy przez zmieceniem w 2-3turach. A to świetna proporcja cena-jakość.