Kierowanie ogniem pośrednim
Model posiadający zdolność Wysunięty Obserwator lub Wysunięty Obserwator: Drużyna może wskazywać cele dla modeli uzbrojonych w broń mającą cechę Ogień Pośredni. Model posiadający tą zdolność może wskazywać cele wyłącznie dla modeli wyposażonych w odpowiednią broń należących do własnej drużyny, chyba, że zasady szczegółowe stanowią inaczej.
Procedura kierowania ogniem pośrednim wygląda następująco:
- Aktywowany jest model posiadający zdolność Wysunięty Obserwator
- W trakcie swojej aktywacji, model posiadający zdolność Wysunięty Obserwator może wydać akcję na wskazanie celu. W tym celu wybiera nie aktywowany dotąd model znajdujący się w jego zasięgu dowodzenia, którego ogniem będzie kierował oraz broń i typ amunicji (spośród posiadanych), który ma użyć. Następnie wskazuje będący w jego polu widzenia model lub punkt (jak w wypadku Wsparcia Ogniowego), który będzie celem. Następnie wykonuje test Dowodzenia zmodyfikowany o:
- Modyfikator wynikający z tabelki “Wzywanie wsparcia ogniowego” odpowiedni dla odległości do celu
- Modyfikator wynikający z Osłony modelu, jeśli celem ataku jest Model
- Negatywne modyfikatory do Dowodzenia wynikające z umiejętności specjalnych takich jak np. Strach
- W zależności od wyniku testu dowodzenia i rodzaju zastosowanej amunicji, efekt wskazania celu może być różny:
- Jeśli test jest udany – cel został wskazany prawidłowo, wskazany model (którego ogniem kieruje Wysunięty Obserwator) traktuje cel tak, jakby ten znajdował się w jego polu widzenia.
- Jeśli test jest nieudany a celem danego typu amunicji jest Punkt – punkt celowania ulega rozrzutowi o K10 cali.
- Jeśli test jest nieudany, a celem danego typu amunicji jest Model – cel został wskazany błędnie. W takim wypadku wskazany model (którego ogniem kieruje Wysunięty Obserwator) traci w swojej aktywacji 1 akcję i nie może wykorzystać wskazanego modelu jako celu.
- Jeśli test zakończył się Krytyczną Porażką – obserwator naprowadził atak na swoją pozycję, wskazany model (którego ogniem kieruje Wysunięty Obserwator) musi wykonać jeden atak w Wysuniętego Obserwatora wskazanym rodzajem broni i amunicji.
- Wysunięty Obserwator może w ten sposób wskazać więcej niż jeden cel w trakcie swojej aktywacji – ale tylko jeden dla każdego modelu, którego ogniem kieruje. W wypadku Porażki może próbować wskazać cel takiemu modelowi ponownie, w wypadku Krytycznej Porażki nie.
- Po zakończeniu aktywacji Wysuniętego Obserwatora aktywowane muszą być modele, których ogniem on kierował – w takiej kolejności, w jakiej były wskazywane.
Przykład: Aktywowany zostaje Sierżant należący do drużyny Lekkiej Piechoty Capitolu, do której należy również dwóch (jeszcze nie aktywowanych) specjalistów z granatnikami. Sierżant widzi Nekromutanta oraz miejsce, w którym bardzo rozsądnym byłoby umieszczenie zasłony dymnej. Oba cele nie są jednak widoczne dla grenadierów oddziału. Postanawia wskazać im cele. W swojej pierwszej akcji wskazuje pierwszego z grenadierów, rozkazuje użyć mu granatów odłamkowych i wskazuje Nekromutanta jako cel. Test Dowodzenia jest udany, pierwszy grenadier może więc w trakcie swojej aktywacji bez przeszkód strzelać do Nekromutanta. W drugiej akcji wskazuje drugiego grenadiera, rozkazuje mu użyć granatów dymnych i wskazuje punkt, który ma zostać zadymiony. Pierwszy test jest nieudany – punkt celowania przesuwa się o 3 cale w prawo. To nie urządza sierżanta, w trzeciej akcji wykonuje tą samą operację, ponownie wskazując drugiemu grenadierowi punkt do zadymienia. Tym razem wypada Krytyczna Porażka – grenadier musi strzelić w sierżanta. Całe szczęście wskazana amunicja to granat dymny – z odłamkowym historia mogłaby skończyć się źle dla sierżanta. Po zakończonej aktywacji sierżanta musimy aktywować pierwszego grenadiera – który odda co najmniej jeden strzał do Nekromutanta (w kolejnych akcjach może zmienić cel), a potem drugiego grenadiera – który raz strzeli granatem dymnym w sierżanta, a następnie zrobi, co zechce. Potem aktywować można resztę drużyny
Cele wskazywane przez Wysuniętego Obserwatora podczas kierowania ogniem pośrednim nie mogą znajdować się pod jakąkolwiek twardą osłoną (np. dach) zasłaniającą cel od góry.
Mam pytanko odnośnie pkt.2
“W tym celu wybiera nie aktywowany dotąd model znajdujący się w jego zasięgu dowodzenia, którego ogniem będzie kierował…”
A co z namierzaniem przez obserwatorów? Obserwatorzy są zwykle daleko od baterii moździerzy.
Dobre pytanie 😉 . Tu wchodzi w grę dodatkowe wyposażenie, które można zakupić FO i moździerzom. Punkt od łba (tzn. punkt za moździerz, punkt za obserwatora) pozwala zaopatrzyć się w krótkofalówkę, dzięki której model moździerza traktujemy, jakby był w zasięgu dowodzenia obserwatora.
Pomysł dobry ale tzn. ze jak mam 3 FO i jeden moździerz to muszę kupić 8 krótkofalówek, czy 4. Jak chce mieć łączność wszystkich FO z bateria?
Dodam że FO został nieźle zmodyfikowany:
– brak możliwości rzucenia markera (mała strata)
+ nie jest aktywowany przy namierzaniu np. dla moździerzy, wraz z odziałem jak w UWZ.
I tu mam jeszcze pytanko bo chyba to jest przegięcie lub czegoś nie doczytałem?
W UWZ FO kierował ogniem pośrednim za każdą akcje która mu pozostała. Więc moździerz walił 2 razy w cel bo tyle akcji pozostało FO bo 1 wydał na nawiązanie łączności (2 strzały lub 1 marker + 1 strzał).
W WZ4 mamy inaczej: FO za 1 akce udana wyznacza cele dla możdzierzy
Cztery kupujesz.
Co do niedoczytania. Zwróć uwagę na to, że FO musi zdać test z – potencjalnie – sporą ilością modyfikatorów. Oznacza to, że czasem uda mu się wskazać cel już w pierwszej akcji, a czasem wszystkie trzy zmarnuje sobie i jeszcze do kompletu jedną moździerzowi 😉
W WZ4 mamy inaczej: FO za 1 akcje udana wyznacza cele dla moździerzy:
“Wysunięty Obserwator może w ten sposób wskazać więcej niż jeden cel w trakcie swojej aktywacji ? ale tylko jeden dla każdego modelu, którego ogniem kieruje.”
No i tak:
Mam 3 baterie moździerzy, mój FO namierza pkt. i zakładamy że 3 razy mu się uda.
1 akcja wyznacza 1 baterie i pkt. na stole (udane)
2 akcja wyznacza 2 baterie i pkt. na stole o 1 cal przesuniety od 1 by nie były takie same cele (udane)
3 akcja (jak 2)
I potem moje moździerze każdy po 3 akcje w odpowiedniej kolejności równają teren, pod budowę autostrady.
I tu jest chyba coś nie tak?
OK już wszystko wiem!!!!
Raz – miny odłamkowe do moździerzy (dziś wrzucę) mają Cel:Model, więc z tym o 1 cal przesunięty to nie takie pewne
Dwa – przykładowy modyfikator do celności przy wzywaniu wsparcia (patrz http://urbanzone.ehost.pl/wz4blog/?p=1851) to np. -3 na MR. Powiedzmy, że to wsparcie wzywa FO Huzarów (DW 10). Z automatu już wskazanie celu wychodzi w najlepszym razie na 7, niżej – jeśli wskazywane cele są za jakąkolwiek osłoną. A teraz jeszcze moździerze muszą trafić – na tym samym MR wyjdzie im to, przy dobrym wietrze i z górki również na 7 (a pudło to cały czas pudło, a nie jak w UWZ zmniejszanie DAM). I teraz jeszcze dolicz sobie to, że takie 3 moździerze Bau plus obserwator to na chwilę obecną: 2×22 punkty sierście (w jednej baterii masz max. 2), 3×52 punkty moździerze, 17 punktów FO -> 217 punktów jeszcze bez krótkofalówek i amunicji. Potencjalnie groźne? Jasne. Drogie? Tak. Zajmujące 2 sloty supportu – czyli budujesz w zasadzie armię pod takie rozwiązanie? Jak najbardziej. I do tego 200 punktów z tego niespecjalnie dużo zdziała na zasięgu mniejszym niż MR 😉
“Jeśli test jest nieudany a celem danego typu amunicji jest Punkt ? punkt celowania ulega rozrzutowi o K10 cali.”
Czyli FO nawet jak nie zda testu DW to mam szanse na 9 ataków baterii i zrównanie ziemi w promieniu 10 cali.
Tylko nigdzie nie przeczytałem że bateria jak nie trafi to jest automatyczne pudło a nie rozrzut.
“Jeśli test jest nieudany, a celem danego typu amunicji jest Model – cel został wskazany błędnie. W takim wypadku wskazany model (którego ogniem kieruje Wysunięty Obserwator) traci w swojej aktywacji 1 akcję” – uzupełniłem to jeszcze o informację, że nie można wykorzystać wskazanego modelu jako celu, na wypadek, gdyby było niejasne 😛
Cel:Punkt ma tylko amunicja dymna, oświetlająca itp. Cokolwiek zadającego obrażenia ma Cel:Model – więc nie skorzystasz na rozrzucie w ten sposób.
Teraz to już wszystko jasne nie miałem info. dotyczącego amunicji i celów.
P.s. gram Capitolem i ich sekcja moździerzy jest tańsza niż ta Bauhausu.
Zgadza się, jest tańsza, za to ich moździerze są zauważalnie słabsze niż te krzyżackie – tzn. będą miały mniejsze DAM (choć z kolei mają mniejszy zasięg minimalny).
to tylko poproszę o rozpiskę amunicji.
I ostatnia wątpliwość:
jeśli mój FO nie zda testu na amunicje: punkt to jest rozrzut, i jak model nie zda testu WS to jest też rozrzut. Czyli 2 rozrzuty?
Wieczorem wrzucę.
Tak, dwa. Czyli można zadymić coś zupełnie innego, niż planowałeś.
Czy wybierając CEL dla wsparcia Wysunięty Obserwator musi się kierować Priorytetem Celu ?
“Następnie wskazuje będący w jego polu widzenia model lub punkt (jak w wypadku Wsparcia Ogniowego), który będzie celem”
Już pierwsze wytłuszczenie to pewien hint, ale patrzymy pod “Wsparcie ogniowe”:
“Zasady Priorytetu Celu nie obowiązują Wysuniętego Obserwatora przy wzywaniu wsparcia ogniowego. “
Tak, tak, przeczytałem to tuż po tym jak napisałem tego posta 🙁 mea culpa .
Mam mały scenariusz do zagrania w celu przetestowania Wsparcia – wydaje mi się, że to wcale nie jest takie różowe jak by się wydawało.
To nie Playboy Late Night – nie miało być różowo 😛 . Miało być lepiej – i jest, ale offboardowym wsparciem wszystkiego nie załawisz 😉
Jak ma się to:
“Model posiadający zdolność Wysunięty Obserwator lub Wysunięty Obserwator:Drużyna ”
do tego:
“Przykład: Aktywowany zostaje Sierżant należący do drużyny Lekkiej Piechoty Capitolu, do której należy również dwóch (jeszcze nie aktywowanych) specjalistów z granatnikami. Sierżant widzi Nekromutanta oraz miejsce, w którym bardzo rozsądnym byłoby umieszczenie zasłony dymnej. Oba cele nie są jednak widoczne dla grenadierów oddziału. Postanawia wskazać im cele. ”
Sierść nie ma zdolności Wysunięty Obserwator ani Wysunięty Obserwator: Drużyna …
Czy jedna sekcja moździerza może mieć wyznaczone cele przez kilku obserwatorów w jednej aktywacji ?
Np. mam 2 drużyny piechoty + (jako wsparcie) baterię moździerzy.
Aktywuje pierwszą drużynę piechoty i Wysunięty Obserwator wskazuje obu sekcjom cele (modele), następnie aktywuję drugą drużynę i jej Wysunięty Obserwator robi to samo tylko, że wskazuje inne cele, na samym końcu aktywuje baterię moździerzy i sierściem wskazuje jeszcze inne cele sekcjom. Pozostaje mi aktywować obie sekcje i oddać (w sumie) 6 strzałów do różnych celów ?
1) Popatrz sobie pod http://urbanzone.ehost.pl/wz4blog/?p=2012 – sierść ma tą zdolność. Automatem.
2) Nie, jedna sekcja nie może mieć wskazanych kilku różnych celów.
ad 1 – sprytne… ale szukanie zasad robi się coraz bardziej pogmatwane 🙁
ad 3 – to wielka szkoda – efektywność jednej sekcji spada do jednego “skutecznego” strzału w aktywacji. Mam schowaną sekcję i jedynie sierść coś widzi – wskazuje cel i aktywuje sekcje, sekcja oddaje pierwszy strzał – i jak zniszczy cel – to nic już więcej nie robi 🙁
Ze sporym prawdopodobieństwem będzie do zniszczenia celu potrzebować trzech strzałów 😉
No zobaczymy – coś mi się testowi gracze wysypują i nie mogę tego przetestować
Głupie to jest o tyle, że wyznaczam sobie cel dla strzału pociskiem odłamkowym – wyznaczam taki cel, że pod wzornikiem oprócz modelu, który jest celem ataku znajduje się jeszcze 5 innych jednostek… Aktywuje sekcję oddaje pierwszy strzał (który jest celny) i wszyscy zdają test pancerza, za wyjątkiem tego nieszczęśnika, który był celem … i koniec mojej aktywacji – co nie mogę jeszcze oddać 2 “kontrolnych” strzałów (aby ta reszta padalców musiała pancerz testować) ?
To Warzone a nie Mortarzone. 😛
Zawsze możesz trzymać moździerze na widoku jeśli chcesz mieć pełną siłę ognia 😉
Wtedy nie ma sensu posiadanie broni z ogniem pośrednim … no szkoda – przynajmniej wzorniki mogłyby być większe, a tam gdzie już są to większy Dam – testowaliście już użycie moździerzy w rozpiskach ?
Sprawdzają się. A większe wzorniki/dam – są wtedy zbyt mocne.
Dasz info jakich rozpisek użyliście w testach ? ;]
Nigdy nic o rozpiskach nie piszę. Ever. Zwłaszcza, że test <> gra. To inna bajka nieco.
Uparty jesteś 😀
Dawaj rozpiskę – chociażby na priva. Ja też potrzebuje do testów ;D
Potrzebujesz rozpiskę, to sobie zrób 😛 . Punkty masz, statystyki masz…
Pytania do Sekcji Moździerzy oraz Wysuniętego Obserwatora
Powiedzmy, że mam 2 sekcje moździerzy Bauhausu 8cm
A) 2 mo + sierżant, 2xFosfor, 2xOdłamkowy
B) 1 moździerz + sierżant. Dym i Fosfor
Każda ma swojego FO – sierżanta. Poza tym, mam 2 FO w oddziałach Huzarów
1) jaki zasięg “dowodzenia” ma FO [bez WalkeTalkie]?
2) Czy sekcja moździerzy może strzelać, jeśli zabito jej sierżanta?
3) FO nadaje cele, 1 cel na 1 “model” z bronią pośrednią, wyznaczając amunicję – też dla moździerzy?
W przykładzie, pisze, że po strzale daną amunicją model może strzelać jak chce, może wtedy zmienić amunicję i walić do niewidocznego celu?
Czy moździerz może zostawić sobie akcje “na potem”?
– Jeśli nie, to znaczy, że albo moge nadać cel i odrazu walić 3 Akcje (różną amunicją, ale tylko albo do celu wyznaczonego, albo do celu w zasięgu wzroku modelu moździerza)
albo aktywować całą sekcje moździerzową.
W drugim przypadku, sierżantem wyznaczam cel. Jak to wygląda?
Mam moździerze A1) A2) oraz sekcje B)
Aktywowałem A) najpierw sierżanta.
Moge nadać cel A1), A2) zostaje mi jedna akcja. Nie moge wyznaczyć 2 celów dla 1 moździerza. Czy mogę wyznaczyć cel dla sekcji moździerzy B) (jeśli ich FO żyje/ nie żyje)
Kończe aktywacje sierżanta, i co? Wybieram moździerz A1) i mogę albo walić do widocznych celów ( po zdaniu Tac Sens do dowolnego?) albo do wyznaczonego przez FO?
Co jeśli 1 strzałem zlikwiduje model?
A jeśli moździerz A2) też miał walić do tego samego?
– Czy mogę wezwać strzały z A) jeśli nie została odkryta karta tej jednostki? [Pewnie tak]
5) Czy jeśli FO Huzarów wyznacze 1 cel moździerzowi A1) drugi cel A2) a trzeci cel moździerzowi B) to sierżanci tych sekcji nie będa już aktywowani?
7) Czy mogę wyznaczyć cel dla sekcji moździerzowej B) sierżantem z A)?
albo moździerzowi A1) a potem B) poczekać i strzelać sobie moździerzem A2) któremu nikt nie nadał celów?
Nie można wyznaczać moździerzom więcej niż 1 celu, nie ma od tego żadnych wyjątków?
Moździerz zabije cel, to nie może np. zmienić amunicji z Białego Fosforu na Odłamkowy, ani przenieść ognia, ani kombinować innymi FO?
9) Czyli, zrzut choćby gazu marnuje 3 akcje danego moździerza, a biały fosfor, który zabije model będący celem, już w żaden sposób nie pomoże w strzelaniu innym sekcjom/moździerzom?
Czy sekcja moździerzowa może celować, lub FO może jakoś polepszyć szanse trafienia?
Premie za Fosfor, Markery, Gaz Łzawiący/model przewrócony, normalnie dodają się przy strzelaniu Moździerzami i FO?
6″, jak każdy inny model/p>
a czemu by nie?
a czemu by nie?
do tego samego niewidocznego celu, który dostał od FO? Tak
Nie możesz zostawiać akcji “na potem”. Możesz co najwyżej odpalić Waita.
Będą aktywowani, gdy przyjdzie kolej na aktywowanie oddziałów moździerzy
6″, jak każdy inny model/p>
a czemu by nie?
do tego samego niewidocznego celu, który dostał od FO? Tak
Nie możesz zostawiać akcji “na potem”. Możesz co najwyżej odpalić Waita.
Będą aktywowani, gdy przyjdzie kolej na aktywowanie oddziałów moździerzy
Miś ma skilla Wysunięty Obserwator, więc może.
nie ma.
moździerze mogą celować przy ogniu bezpośrednim. The end.
tak
W odpowiedzi 2 razy kleiło Ci się to samo pomijając punkt:
“Kończe aktywacje sierżanta, i co? Wybieram moździerz A1) i mogę albo walić do widocznych celów ( po zdaniu Tac Sens do dowolnego?) albo do wyznaczonego przez FO?”
Czyli wynika na to, że moździerz może rozdzielić swoje 3 akcje na strzelanie albo do celów w zasięgu wzroku modelu moździerza, albo 1 punktu/celu wskazanego przez FO [jeśli niczego nie widzi, to 3 razy wali w 1 punkt].
Ostatnie pytanie, czy sierżant będący dowódcą oddziału moździerzy działa jak zwykły FO – czy też widzą to co on – czyli oni za wengłem, on wychyla się na ostatniej akcji, i sekcja wali? – Przypuszczam, że nie. Tj. Jak zwykły FO.
Utrudnia to troche strzelanie moździerzami, bo nie można przesówać ognia jeśli kieruje nim FO. Chyba, że jest się z Bauhausu i wali najpierw małym a potem dużym plackiem.:)
Jeszcze jedna klaryfikacja – jeśli FO każe walić w punkt np. dym. To po jednym trafieniu, moździerz może zmienić amunicję i walnąć odłamkowym? – Powstaje tu pole do naciągania i wyznaczania punktu, w środku oddziału przeciwnika!
1) tak
2) jak zwykły FO
Nie może walnąć odłamkowym, bo odłamkowy ma cel:model a nie punkt. I po problemie 😛
ostatnia chyba paczka pytań:
[OChPP]
1) czy można wezwać strzał z czekającego moździerza, używając FO?
2) ile czasu leży Biały Fosfor i daje plusy? Czy ta amunicja oświetla cel w nocy?
3) Moździerz wezwany przez FO wali niezależnie od ograniczeń widoczności np. burza piaskowa, byle FO widział cel, prawda?
4)priorytet celu obowiązuje FO normalnie, prawda?
Jestem chyba upośledzony, ale w czasie gry wyszła kolejna kwestia – która już się przewijała.
Czy skoro FO – nie obowiązuje pryiorytet celu, to może on za cel wybrać DOWOLNY MODEL w polu widzenia? NP. taki w środku oddziału przeciwnika/niemal w środku o ile inne modele go nie zasłaniają?
Czy potem waląc moździerzem – można walić 3 razy choć orginalny cel zginie? – W którejść odpowiedzi było, że nie można, a w którejś podobnej, pisaliście, że o ile coś może zostać zranione [tj. chyba przy czekaniu i strzale wzornikiem] to walimy dalej.
1) Zasadniczo tak – ale musi zdać liderkę, żeby wyjść z czekania.
2) Ma w zasadach, że oświetla? Nie? To nie oświetla. Jeśli coś nie ma napisane, jak długo leży – to do końca tury.
3) Tak
4) Nie, co zresztą widzisz w swoim poście poniżej 😉 . Co do ginącego oryginalnego celu – nie, nie możesz. Co znajdziesz w komentarzach powyżej… Odpowiedź czekanie+wzornik dotyczy sytuacji, gdy jednocześnie strzela kilka modeli wychodzących z czekania, a nie walenia akcja po akcji z moździerza – nie mieszaj “kolejnych akcji” z “jednoczesnymi akcjami”.
Ok, jeszcze jedna rzecz. ;/
Co jeśli mamy np. burzę piaskową która ogranicza widoczność do 24″ [dalej nie da się, do 24″ -4 do WS].
1) Z czekania uaktywniam FO zdaje LD raz,
2) potem na celu który jest FO o 24″ leży marker i uprzedni zrzucony fosfor mam dalmierz i walkie talkie, cel jest za ciężką osłoną a na nim leży dym – muszę zdać LD z modyfikatorami: a) -2 z tabeli z oraz b) modyfikatorami za widoczność, za osłonę, ew. dym, burzę [?] dostaje plusy za marker, fosfor i sprzęt,
3) następnie moździerz musi trafić w cel swoim WS, leży on na ER od konkretnego moździerza. Tu znów doliczane są minusy za dym, osłonę i burzę oraz odległość, ale nie dostaje już plusów za fosfor, marker itd. Tak? [czy strzelam jedynie WS – mod. za odległość]
powiedzmy, że aktywowałem z czekania 3 modele – FO, szwejka z granatami typu marker, i szwejka z granatami typu fosfor/ew. moździerz z fosforem. Są to akcje jednoczesne, więc FO wzywający moździerz nie dostanie wtedy plusów za marker i fosfor? 😛 nakombinowałem – bo testuje jak mogę moje MO.
Póki co fosfor itd dodają plusy FO, ale nie oddziałowi strzelającemu w cel. Możliwe, że bonus rozszerzymy i na samo strzelanie do zamarkowanego celu – ale to w przyszłości (czytaj: na pewno nie dziś 😉 )
Nie dostanie.
wydawało by się, że rozwiązaniem “lepszym” jest pominięcie modyfikatorów dla obsługi MO – no bo skoro już ten biedak wypatrzył i przekazał, że burza, że dym, że osłona itd. A oni i tak walą tylko na czuja to chyba test na sam WS minus modyfikator za odległość. I tak trudno trafić. BTW: amunicja dla 8cm moździerza, specjalnie pozbawiona jest opcji amunicji 6cm ? w sensie troche boli brak dymu poziom 4 itp. Za to fosfor jest bomba:)
Nad tym wszystkim pewnie będziemy jeszcze kombinować. A opcji 6cm w 8cm specjalnie nie ma.
Hm, jeśli mam oddział bez dowódcy (nie było albo zszedł) i teraz aktywuje 1 model który na czas danej aktywacji spełnia rolę dowódcy, czy może on wskazać cel dla speca z granatnikiem, tak jak by miał cechę “dowódca” a co za tym idzie wysunięty obserwator: drużyna?
A ma tą umiejkę? Nie? To nie możesz.
Apropo nadchodzącego turnieju, chciał bym ponownie zaapelować o zmiany w zasadach MOŹDZIERZY i wyzywania ich przez FO. – Bo w grze w tej chwili jest to na granicy nie możliwości.
Nawet jak gramy tak, że modyfikatory za cover itd. aplikujemy wyłącznie do pierwszego rzutu to jest b.ciężko w coś trafić.
a) Test DW – tabela, modyfikatory itd. [ Na gruntach LD9 średnio -5]. Tu boli akcja tracona na broni w tym przypadku moździerzu. [Ale np. +1 za dalmierz]
b) walisz 1-2-3 razy [TU BOLI] podobno z modyfikatorami za cover itd. [TYLKO jak liczyć ten cover? pocisk leci z góry] Huzarzy mają 8WS -3 za zasięg najczęściej to już na 5, potem tabelka albo cover i trafiasz na 1. [tu żadnych plusów]
DMG z moździerza to 6 obrażeń, lub fosforem 8. Załoga to 80pk za sztukę lub 156 za dwie. Wielkie podstawki, w podziemiach nie strzela, a w ruinach czy dżungli tylko z FO [czyli bez celowania].
Nawet bez modyfikatorów za cover to Test na 5 i trafienie na 5 a potem najczęściej 3 modele pod wzornikiem z siłą 6 lub 8. A musisz mieć 156p za moździerze i min 20 za FO…
Gram tym dużo, chce pewnie wystawić je na turniej. ale uważam, że zasady są mocno przycięte. Z modyfikatorami to by było 5/20 * 1/20 * 3*1/2 czyli 3/160 szansy na zadanie 1 rany…. to nie zbyt duże prawdopodobieństwo. [zakładam 18 pancerza i trafienie fosforem]
Sensownym było by też, aby plusy za markery, fosfor, i ew. “celowanie” FO kumulowały się z minusami za cover celu zarówno dla obsługi MOŹ jak i FO, albo zniesienie modyfikatorów i strzał MOŹ z bazowego WS [tak gram, i w sumie można by na siłę tak zinterpretować obecne zasady, gdyby odrzucić którąś klaryfikacje z forum].
Biorąc pod lupę WS Milicji – WS6, Lekkiej Piechoty Capitolu i Imperialnych Regularsów WS7, i fakt, że trzeba brać oddział danego typu, kupić amunicję, a na turnieju są mapy gdzie się nic nie zrobi no nie wypada to najlepiej.
Szczur argumentował, żeby grac na gołych stołach i celować, ale chyba to nie rozwiązanie. W końcu realnie moździerze właśnie są po to, aby używać ich w trudnym terenie jako bliskie wsparcie.
W końcu po coś te markery itp. są. A przecież znikają, trudno ich użyć (choćby priorytet celu, aktywacje, UBGL).
albo uwzględniając takiego radiooperatora ashigaru… ten to nigdy niczego nie wezwie, choć sam tajfun dość mocno celny jest.
Jeszcze postulował bym, ew. aby model którego ogniem próbujesz kierować nie tracił akcji. Wtedy przynajmniej to 150+ punktów aż tak bardzo się nie marnuje.
Moim zdaniem zasady są dość sensowne, ale poprostu prawdopodobieństwo skutecznego użycia nikłe, chyba, że ktoś będzie snajpować speców z moździerza a tego nie chcemy. [Przywrócenie rozrzutu w przypadku nietrafienia, jest chyba najlepszym pomysłem;/ – zniechęci do walenia blisko swoich, a i do przodu sensowniej, ale cóż to tylko tak mi się wydaje.]
Pisałem “super” o FO Zakonu Kondora, bo potencjał jest, a nie, że jest przegięcie, bo i tak test na 14, potem na 5 lub mniej potem 8 siły to bez szału.
Swoją drogą, może “kumulowanie” wezwań z poza planszy – tj. wydawanie akcji kolejnych obserwaorów w zamian za plusy, jak w UWZ jest jakimś wyjściem dla offboardu?