Czekanie
Model czekający wypatruje dogodnej sposobności do działania poza swoją aktywacją.
Rezerwowanie akcji
Podczas swojej aktywacji model może zarezerwować jedną ze swoich Akcji na Czekanie. Zaznaczamy ten fakt, umieszczając odpowiedni znacznik przy modelu. Model może zarezerwować w ten sposób tylko jedną Akcję. Wydanie akcji na Czekanie kończy aktywację modelu.
Wykorzystywanie czekania
Model może podjąć próbę wykorzystania zarezerwowanej Akcji w odpowiedzi na widoczną Akcję wykonywaną przez widoczny model przeciwnika znajdujący się w polu widzenia czekającego modelu.
W wypadku próby reakcji na akcje wymagające wykonania rzutu kością (np. strzelanie), gracz próbujący wykorzystać czekanie musi zadeklarować wszystkie modele, które spróbują wykorzystać swoją zarezerwowaną akcję natychmiast po zadeklarowaniu wykonania akcji, a jeszcze przed jakimkolwiek rzutem kością (gracz wykonujący akcję powinien dać szansę na zadeklarowanie ew. reakcji swojemu przeciwnikowi). Jeśli reakcja któregoś z zadeklarowanych modeli przestaje być potrzebna* (np. model, na którego akcję miał zareagować został wyeliminowany), zarezerwowana akcja zostaje zmarnowana i należy zdjąć znacznik czekania z takiego modelu.
* – jeśli akcja cały czas może przynieść efekt, np. model miał oddać strzał z broni wzornikowej, a pod wzornikiem znajdują się inne modele, można tą akcję wykonać.
W wypadku pozostałych akcji (np. akcja ruchu) gracz reagujący może deklarować reakcje w dowolnym momencie wykonywania akcji (np. gdy poruszający się model stanie się widoczny dla jego czekającego żołnierza).
Aby wykorzystać zarezerwowaną akcję, należy zdać test Dowodzenia reagującego modelu. Jeżeli test się powiedzie, model może wykonać zarezerwowaną Akcję. Jeśli nie – Akcja zostaje zmarnowana. W obu wypadkach należy zdjąć znacznik Czekania.
Czekanie a priorytet celu
Priorytet Celu modelu wykorzystującego Czekanie jest przeniesiony na oddział, do którego należy model na którego akcję reaguje. Na czas tej akcji Priorytet Celu nie może być w żaden sposób przeniesiony na inny oddział.
Akcje dostępne z Czekania
Jeśli nie jest napisane inaczej, z Czekania można wykonywać tylko następujące akcje:
- Strzał
- Atak w Walce Wręcz
- Szarża
- Kontrszarża (jeśli reagujący model jest celem szarży, nie jest wymagany cel Dowodzenia)
- Ucieczka (jeśli reagujący model jest celem szarży, nie jest wymagany cel Dowodzenia)
- Garda (jeśli reagujący model jest celem szarży, nie jest wymagany cel Dowodzenia)
- Ucieczka za Zasłonę
- Wykrywanie (może być wykorzystywane przeciw modelom ukrytym)
Rozliczanie akcji czekania
W wypadku reakcji na akcje nie wymagające rzutu kością, efekty akcji wykonywanych z czekania są wcielane w życie natychmiast.
Przykład: Wolny Marine reaguje na ruch ukrytego Komandosa Wilczarzy w jedyny dostępny sposób – próbując go Wykryć w czasie, gdy się porusza. Zarówno test Dowodzenia potrzebny do wykorzystania zarezerwowanej akcji jak i test Dowodzenia potrzebny do wykrycia poruszającego się modelu są udane. Komandos Wilczarzy od tego momentu traci status ukrytego.
W wypadku reakcji na akcje wymagające rzutu kością, akcja i reakcja traktowane są jako następujące równocześnie i wyniki ich działania są wcielane w życie w tym samym momencie.
Przykład: Wolny Marine reaguje na strzał oddawany przez Huzara. Test Dowodzenia wymagany do wykorzystania zarezerwowanej akcji udaje mu się, Wolny Marine postanawia odpowiedzieć ogniem i również deklaruje oddanie Strzału. Wyniki strzałów Huzara i Wolnego Marine rozliczane są równocześnie, tak więc w efekcie wymiany ognia mogą zginąć obaj, jeden z nich lub żaden.
Przykład 2: Wolny Marine reaguje na strzał ze strzelby oddany przez Sierżanta Huzarów. Test Dowodzenia wymagany do wykorzystania zarezerwowanej akcji udaje mu się, Wolny Marine postanawia Uciec za Zasłonę – przesuwa się o swój Ruch zmniejszony o 1, wychodząc tym samym spod wzornika strzelby – nie może więc być już trafiony. Oczywiście inne modele znajdujące się pod wzornikiem cały czas mogą zostać trafione.
Niewykorzystane akcje Czekania
Znaczniki Czekania zdejmowane są w momencie aktywacji oddziału – tak więc wszystkie niewykorzystane akcje Czekania przepadają w momencie, gdy oddział jest po raz kolejny aktywowany.
Hm.. chyba o niczym nie zapomniałem. To, czy akcje są widoczne, czy nie – napiszemy przy konkretnych akcjach 😉
Szczur wspominał o zmianach apropo czekania, chciał bym tylko przyponmnieć, że jak sami mówiliście, właśnie te zasady wymusiły najwieksze zmiany. No i przynajmniej w moijej opinie, właśnei zdejmowanie speców i dowódców wydaje się właśnie jedyną sensowną opcją – po 1 flufowo, goście muszą pomyśleć, wytrzymać ostrzał [zdać LD] żeby ubić coś ważnego, po 2) bez tego na stole czekanie będzie marginalne – screan z kolegów i się marnuje. Zresztą znowu będzie jak w UWZ, w odpowiedzi na ruch modelu na końcu planszy Biogiganta strzelam do stojącego gdzieś dziecka Ilian.
Nie dość uważnie słuchałeś Szczura 😉 . Przy czekaniu będziesz miał priorytet celu na aktywnym oddziale, a nie aktywnym modelu – takie kompromisowe rozwiązanie między obecną wersją a tym, co było w UWZ.
A stare zasady czekania na blogu zostaną – fajnie, gdybyście potestowali oba warianty (Masoni mogą nie być do końca obiektywni tutaj) i donieśli o swoich wynikach.
Mi obecne 4ed czekanie się podoba. Jedyna zmiana jak już chcecie to taka, iż w momencie zgonu obiektu na który “czekaliśmy”, a tych modeli powiedziałem, że będzie strzelać z czekania kilka. Mogło przenieść swój cel na modele z wrogiego oddziału, zamiast marnować swoje czekanie po zgonie priorytetu celu.
Tego to na pewno nie będzie.
Jak ustalicie, że priorytet będzie na najbliższym oddziale, a nie na modelu – to to będzie mocny minus. To rozwiązanie, które teraz jest/było jest lepsze.
Nie na najbliższym a na aktywnym – czyli tym, do którego należy model wykonujący akcję, na którą reagujesz. Szczur mi cały czas płacze, że sierżantów i speców w ten sposób za łatwo zabijać – a że to znany powergamer, to może gdzieś tam trochę racji ma…
Ale wtedy będzie można walić serią po reszcie modeli, tak?
Teraz jak aktywuje z Czekania KM – to nie mogę przenieść ognia (bo priorytet celu jest na modelu). Przy założeniu, że priorytet jest na oddziale to mogę walić po wszystkich?
Ale i tak wcześniejszy pomysł wydaje się lepszy. Co z tego, że łatwo zdejmować sierściów … wcale nie tak łatwo – trzeba wytrzymać ogień, zdać test, celnie strzelić i jeszcze sierść musi oblać test pancerza…
I są oddziały, które sobie dobrze z tym radzą – a przypominam, że w tej edycji strata sierścia ma dodatkowe konsekwencje, poważniejsze niż w UWZ.
Ale to jest gra strategiczna, więc o sierścia i speców trzeba dbać, a nie latać nimi gdzie popadnie. Tu jednak podtrzymuję własną opinię nad wyższością pierwszego rozwiązania.
Można ew. zrobić tak, że jeśli wyjdzie mu test o więcej niż 4LD albo kolejny test, to wali w aktualny model, jak nie to w najbliższy z danego oddziału, albo coś w tym guście. Choć to może za dużo komplikacji. Jak już pisałem, choć Kondorom pasuje taka zmiana, to jednak wydaje mi się, że obecne “bolesne” zasady czekania jak mówi RGB są calkiem dobre.
Jak tracisz sierżanta, to a) masz problem z rozkładaniem LD wyższych dowódców/inspiracji b) przyciśniety ogniem/wchodzisz w MP/cover c) coś jeszcze?
“(np. gdy poruszający się model stanie się widoczny dla jego czekającego żołnierza).”
To w końcu jak jest? W Para. chyba klaryfikowaliście, że deklarujemy w 1 momencie gdy to możliwe (czyli model wchodzi w LOS) “ABY NIE BYŁO PRZEGIĘĆ”. Potem pojawił się problem, jak to interpretować.
Skoro an blogu, jest jak jest. To tak jest?;P xD Prawda?
i pytanie jak z czekania wykonać “atak w walce wręcz” (LOS?) oraz czym się różni szarża od kontrszarży w przypadku czekania?
Czy można wykrywać z czekania model ukryty który ma kamuflaż i się porusza w coverze? I jak działa czekanie w przypadku szarży takiego modelu?
“Modele tą zdolnością nie powodują reakcji z Czekania (Wait), jeśli wykonują akcję Ruchu poruszając się za zasłoną lub w Pozycji Strzeleckiej.”
A żeby wykryć z czekania, musisz reagować z czekania.
Co do czekania w wypadku szarży – normalnie: szarża nie jest akcją Ruch.
ostatnia kwestia:
Pojawia się Siewca Śmierci. Rusza w moją stronę. Po ruchu mogę deklarować odpowiedź, na szarżę z ukrycia już nie.
Więc deklaruje reakcję 8 modeli.
Czy muszę od razu mówić co oni chcą zrobić. Czy mogę potem po koleii, wykonywać rzuty na LD i deklarować ich czynności.
Np. Wykrywanie aż go nie wykryję, a następnie strzały.
Czy muszę z góry zadeklarować 5 razy wykrywanie i potem testować LD czy wyjdą z czekania?
Wydaje mi się, że mogę po kolei, rzucać mówić co robią, a jeśli go zabiją to pozostali już normalnie marnują akcję.
Nie musisz od razu deklarować co robią – musisz tylko którzy reagują.
Więc jeśli np. trzeci wykryje, to pozostałych 5 strzela.
Zróbcie tu proszę Edita… i dopiszcie, że priorytet jest na oddziale a nie modelu – znów musiałem kumplowi tłumaczyć co i jak…
Się poprawiło się
ta zmiana o pryiorytecie na oddziale, najbardziej premiuje miotacze ognia, potem RL, dowódców i na końcu CKM’y, LKM’y i granaty. W końcu jednak z jakiś powodów miotacze ognia nie są bronią na wszystko i nie zdominowały uzbrojenia na świecie. Może jakieś opcjonalne zasady co do zagrożenia wybuchem albo coś?
Miotacze ognia nie są bronią na wszystko również w 4.0. Zwróć uwagę na to, że dowolny model z CP będzie śmiać się kolesiowi z miotaczem w twarz. Zasad zagrożenia wybuchem nie będzie, bo zasadniczo rzecz biorąc miotacze w Kronikach są duużo lepsze niż obecne.
MO są ostatnią rzeczą, które premiuje ta zasada.
premiuje o tyle, że najważniejsyzm celem – tj. najwięcej zyskujemy zabijając MO, RL i Dowódców – reszta jest mało ważna i jeśli ma się szansę lepiej strzelać w swojej turze.
Wcześniej można było wyjść w LOS, wytrzymać ostrzał i próbować z czekania wyjąć speca lub dowódcę, teraz to czekanie się przyda tylko z za winkla.
Cóż, może za bardzo się czepiam tych Flame throwerów – w końcu to Kroniki Mutantów, i do walki z Legionem i innymi brzydalami jak najbardziej wszyscy brali by MO.
@ Saruman… widzę, że czegoś chcesz się czepić 🙂 ale nie potrafię złapać czego?
Nie to nie tak, jeśli tak wygląda to przepraszam. Jakoś mam wstręt do miotaczy chyba ostatnio. A stara zasada czekania, podobała mi się o wiele bardziej i była moim zdaniem wielokrotnie ciekawsza.
Teraz mamy Morale, co już jest super. Przymusowy ruch, poprawia czekanie. Ale o ile gdy z czekania można było z rzadka, wyjąć sierścia albo speca. A teraz już nie. 😐 ale może zbyt dużo wymagam.
Inna sprawa, że ciagle mam wrażenie, że najlepszą metodą jest
a) wychaczyć modele o najlepszym stosunku cena/jakość
b) najlepiej aby były ruchliwe
c) przeć do przodu, albo strzelać i nie kombinować.
zapomniałeś o punkcie d:
d) obskoczyć łomot od gracza kombinującego
😉
Stoję w czekaniu w lesie (LOS=3″). Podchodzi model przeciwnika (mający kamuflaż) na 3 cale aby oddać strzał. Nie mogę wyjść z Czekania, bo porusza się za zasłoną (las). Oddaje strzał, mogę wyjść z Czekania, udaje mi się. Czy mogę go zaszarżować? Czy moja Walka Wręcz zostanie rozstrzygnięta w tym samym czasie co jego strzał? Czy strzał będzie wcześniej i jak będzie niecelny lub uda się zdać test pancerza to mogę dalej szarżę kontynuować?
1) tak, możesz zaszarżować – masz szarżę na liście dostępnych reakcji
2) “W wypadku reakcji na akcje wymagające rzutu kością, akcja i reakcja traktowane są jako następujące równocześnie i wyniki ich działania są wcielane w życie w tym samym momencie.”
Do powyższej odpowiedzi: Czy mogę z czekania użyć umiejętności Kroczenie w cieniu i wykonać szarżę zgodnie z zasadami tej umiejętności? Czy raczej nie mogę, bo nie ma jej na liście akcji dostępnych z czekania? Będę wdzięczny za odpowiedź bo wczoraj troszkę się posprzeczaliśmy na ten temat z Thoraxem:(
Ja – “Czy można użyć Kroczenia w Cieniu z czekania?”
Pietia – “Nie. Z czekania można użyć tylko tych umiejętności, które mają to wyszczególnione w opisie, lub zasadach ogólnych”