Walka Strzelecka
Walka Modeli, na odległość przy pomocy broni strzeleckiej nazywamy Strzelaniem.
Warunki Strzału
Każdy Model wyposażony w broń strzelecką może kosztem jednej akcji oddać z niej strzał. Aby mógł wystrzelić do wybranego celu muszą być spełnione pewne warunki.
– Strzelający musi widzieć cel (mieć go w Polu Widzenia – LOS) chyba, że broń ma cechę Ogień Pośredni.
– Strzelający musi mieć cel w zasięgu swojej broni.
– Jeśli nie jest napisane inaczej można wystrzelić tylko do wroga będącego w Priorytecie Celu.
– Cel musi się znajdować w Polu Ostrzału strzelającego. Jeżeli cel znajduje się poza Polem Ostrzału Strzelający musi poświęcić akcje na wykonanie obrotu tak, aby cel znalazł się w Polu Ostrzału i dopiero potem wystrzelić.
– Muszą zostać spełnione warunki strzelania miedzy własnymi modelami (patrz niżej).
Walka strzelecka, a broń
Jeżeli Model jest wyposażony w kilka broni strzeleckich to do gracza należy decyzja, z której będzie korzystał w danej Akcji strzelania. Jeśli nie jest napisane inaczej może wybrać tylko jedną.
Poniżej opisane zostaną cechy, które maja znaczenie przy prowadzeniu Walki Strzeleckiej.
Zasięg Broni
Od zasięgu zależy, jak efektywna jest bron. Niektóre bronie nie mogą być użyte na danych zasięgach, co będzie oznaczone kreską (-) przy statystykach broni dla danego zasięgu.
Wszystkie zasięgi, prócz pierwszego Walka Wręcz (WW) będą miały zastosowanie przy strzelaniu. Zasięgi wpływają na Modyfikatory broni. Wyróżniamy piec zasięgów używanych przy Walce Strzeleckiej:
Zasięg Bezpośredni (PB – Point Blank) – Charakteryzuje efektywność broni do 6 cali.
Zasięg Bliski (SR – Short Range) – Charakteryzuje efektywność broni powyżej 6 do 12 cali.
Zasięg Średni (MR – Medium Range) – Charakteryzuje efektywność broni powyżej 12 do 24 cali.
Zasięg Daleki (LR – Long Range) – Charakteryzuje efektywność broni powyżej 24 do 36 cali.
Zasięg Ekstremalny (ER – Ekstreme Range) – Charakteryzuje efektywność broni powyżej 36 cali.
Modyfikator Trafienia
Niektóre bronie są bardziej lub mniej celne, zwiększają lub zmniejszają szansę na trafienie.
Modyfikatory Trafienia są zapisywane jako 1, 2 lub też -1, -2 itp. Modyfikator odpowiednio modyfikuje WS strzelca zanim zostanie wykonany rzut.
Modyfikator Wielokrotnego Trafienia
Niektóre bronie maja modyfikator umożliwiający wielokrotne trafienie celu lub strzał do kilku celów naraz. Modyfikator ten daje szanse na wielokrotne trafienie celu. Modyfikator Wielokrotnego trafienia jest zapisywany jako (x2) i umieszczony jest obok Modyfikatora Trafienia w charakterystyce broni. Np. jako -2(x2). Za każdą akcje wydana na Strzał z takiej broni użytkownik wykonuje ilość testów Trafienia równa temu właśnie modyfikatorowi. Będzie wiec rzucał dwukrotnie w przypadku modyfikatora (x2), a trzykrotnie w przypadku (x3). Akcji strzelania broni z modyfikatorem wielokrotnego trafienia nie można przerwać Czekaniem między strzałami.
Przenoszenie Ognia
Jeżeli pierwotny cel zostanie zabity, następne strzały mogą zostać przeniesione na najbliższy nieprzyjacielski model maksymalnie oddalony od martwego celu o 4 cale.
Nie można jednak przenieść ognia na model:
– będący poza Polem Ostrzału,
– nie będącym w Polu Widzenia
– będącym poza zasięgiem maksymalnym/minimalnym broni.
– będący w Walce Wręcz z przyjaznym modelem, chyba, że nie ma ryzyka trafienia przyjaznych modeli.
W przypadku prowadzenia ognia na dwóch różnych zasięgach do kolejnych strzałów stosujemy Modyfikator Trafienia z nowego zasięgu. Natomiast przy Modyfikatorze Wielokrotnego trafienia wybieramy mniejszy z obu zasięgów.
Obrażenia broni
Obrażenia broni są stałe niezależnie od zasięgu. Po udanym trafieniu z broni strzeleckiej, model będzie musiał wykonać test pancerza aby zobaczyć czy kula przebiła ochronę żołnierza (patrz niżej).
Modyfikator obrażeń
Bronie z Modyfikatorem Obrażeń mogą zadawać więcej niż jedną ranę. Modyfikator Obrażeń pokazuje, ile maksymalnie punktów Żywotności (ŻW) może utracić cel w wyniku jednego trafienia.
Modyfikatory obrażeń są zapisywane jako (x2), (x3) itp. Przy obrażeniach broni. Strzelający wykonuje jeden test Trafienia, a Jeśli się on powiedzie, broniący musi wykonać jeden test Pancerza za każdy modyfikator. Dwa testy Pancerza są wymagane po trafieniu bronią z Modyfikatorem Obrażeń (x2), a trzy z modyfikatorem (x3). Obrażenia zadawane przez bron pozostają takie same, ale model traci jeden punkt Żywotności (ŻW) za każdy nieudany test Pancerza.
Strzał.
Poświęcając jedną Akcję Model może oddać strzał z wybranej broni strzeleckiej.
Należy następnie przeprowadzić test Trafienia. Sukces wymaga wyrzucenia na K20 nie więcej niż zmodyfikowana cecha WS Modelu strzelającego.
Absolutny Sukces i Absolutna Porażka
Absolutny Sukces
Jeżeli przy teście wyrzuciliśmy 1 to mamy do wyboru:
– Zwiększyć w tym strzale obrażenia zadawane przez broń o +4
– Zwiększyć w tym strzale współczynnik AV o 1.
– Jeśli trafiony został odkryty pojazd, możemy zadecydować iż trafiony został losowy załogant pojazdu.
Absolutna Porażka
Jeżeli wyrzuciliśmy równo lub więcej niż współczynnik zacięcia broni (Jam) broń ulega zacięciu. Nie można z niej strzelać do czasu odcięcia. Naprawienie broni zajmuje jedną akcję. Jeśli broń zatnie się w trakcie serii (czyli podczas strzelania bronią z modyfikatorem wielokrotnego trafienia) to każdy strzał w serii po wyrzuceniu zacięciu automatycznie pudłuje niezależnie od wyniku rzutu (nawet jeśli był to Absolutny Sukces). Jeśli broń strzelecka nie ma podanej wartości Zawodności (Jam) to nie ma możliwości wyrzucenia Absolutnej Porażki strzelając z tej broni.
Modyfikatory przy Strzale
Nawet, jeżeli mamy LOS do przeciwnika nie oznacza to, że będziemy mogli oddać czysty strzał. Pewne czynniki mogą, bowiem zapewnić przeciwnikowi różne stopnie ochrony. Modyfikatory przy strzelaniu mogą pochodzić z różnych źródeł i zostały podzielone na trzy podstawowe grupy:
1) OSŁONA: poziom 1-4
2) DYM : poziom 1-6
3) SPECJALNE: Zdolności specjalne, uzbrojenie, ekwipunek, warunki środowiskowe, wielkość modelu, Celowanie, Moce etc.
1)Osłony
Modele na polu bitwy starają się wykorzystać jak najlepiej elementy terenu po to by zminimalizować szanse trafienia przez wroga. Również ich pozycja może zapewnić pewien stopień osłony. Zmniejszenie ryzyka trafienia przy wykorzystaniu terenu będziemy nazywać Osłona. Wyróżniamy cztery poziomy Osłony.
Przesłonięty – kara -1 WS
Miękka Osłona – kara -2 WS
Twarda Osłona – kara -3 WS
Fortyfikacja – kara -4 WS
Osłonę można również uzyskać w inny sposób niż zostało to opisane powyżej, będzie to podane przy konkretnej czynności, np. Pozycja Strzelecka daje Miękką Osłonę.
Osłony nigdy nie mogą się ze sobą kumulować, zawsze wybieramy najwyższą z nich.
2)Dym
Na polu bitwy żołnierze często stosują granaty dymne, które maja ułatwić im podchodzenie pod wroga.
Poziom dymu może mieć różna wartość, która waha się od 1 do 6. Dym nigdy nie może kumulować się z sobą, zawsze wybieramy najwyższy poziom.
3)Specjalne
W tej kategorii zostały zawarte wszystkie inne modyfikatory, które nie są Osłoną i Dymem. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych, modyfikatory z tej grupy mogą się kumulować.
Modyfikatory z różnych grup są kumulatywne, np. Miękka Osłona będzie się kumulowała z Dymem 3, Zdolności Specjalne, ekwipunek itd. będą kumulowały się z Dymem.
Celowanie.
Model wyposażony w bron strzelecka może poświęcić jedną Akcje na Celowanie. Otrzymuje on wtedy modyfikator Trafienia +3 do WS. Modyfikator przyznawany jest do każdego strzału do jednego celu do końca aktywacji modelu celującego. Gdy jednak Cel zostanie zabity traci on ten modyfikator.
Należy pamiętać, że modyfikator za Celowanie sumujemy ze wszystkimi innymi modyfikatorami przed wykonaniem testu Trafienia.
Strzelanie a wielkość.
Za każdy punkt Rozmiaru (Ro) o który cel jest większy od strzelającego ten otrzymuje +1 do WS. Jeżeli cel jest równy lub mniejszy nie ma modyfikatorów trafienia.
Strzelanie a Własne Modele.
Żołnierze nawet na polu bitwy obchodzą się z bronią ostrożnie tak aby nie postrzelić własnych kolegów. Dlatego Model, aby móc wystrzelić do przeciwnika potrzebuje tak zwanego Calowego Korytarza.
Jeżeli w korytarzu o szerokości jednego cala (średnica standardowej podstawki) przeciągniętym od strzelającego do celu znajduje się własny Model nie można wystrzelić. Można natomiast wystrzelić nad Modelem w Pozycji Strzeleckiej o wielkości nie większej niż Rozmiar modelu strzelającego oraz nad Modelem, który jest, co najmniej o 2 Rozmiary mniejszy.
Strzelanie do Modeli Walczących Wręcz.
Strzelanie do Modeli związanych Walka Wręcz to rzecz ryzykowana. Walczący poruszają się bowiem bardzo szybko podczas wzajemnej wymiany ciosów i uników.
Model będący celem Strzału oraz wszystkie modele walczące z nim Wręcz taktujemy jako jeden cel.
Do modelu będącego w Walce Wręcz możemy strzelić jeśli nie jest całkowicie zasłonięty przez teren lub inne modele będące z nim w Walce Wręcz.
Dla niektórych niewyszkolonych żołnierzy strzelanie do takiego celu jest zbyt trudne. Dlatego też, jeżeli Model z Oddziału Podstawowego chce wystrzelić do takiego celu, musi przed strzałem zdać test DW.
Jeżeli go nie przejdzie akcja jest zmarnowana. Jeśli się natomiast powiedzie to taki Model może za pozostałe akcje strzelać do jednego, wybranego modelu będącego w Walce Wręcz. Aby wybrać kolejny cel będący w walce Wręcz należy wykonać następny test. Przy tym teście można korzystać z DW oficera tak samo jak w przypadku testów Morale.
Modele z Oddziałów Elitarnych nie muszą testować DW przed strzałem.
Nawet jeżeli możemy wystrzelić ryzykujemy trafienie własnego, żołnierza.
Po pierwsze otrzymujemy karę do WS za strzelanie do walki wręcz. Wynosi ona -4 oraz dodatkowe -1 za każdy przyjazny model poza pierwszym który walczy z naszym celem. Np. jeśli strzelamy do przeciwnika który walczy z trzema naszymi modelami otrzymujemy łączną karę -6 do WS.
Jeżeli nasz strzał spudłuje, a trafiłby gdyby nie kara za strzelanie do walki wręcz (a więc spudłujemy o równo lub mniej niż tyle ile wynosi kara za strzelanie do walki wręcz), oznacza to iż trafiliśmy własny Model i będziemy musieli przeprowadzić test pancerza.
Np. Jeśli nasz cel walczy z dwoma naszymi modelami otrzymujemy karę -5 do WS, oraz jeśli spudłujemy o 1 do 5 punktów trafiliśmy przyjazny model.
W przypadku gdy z Modelem będącym celem strzału styka się kilka naszych modeli to należy drogą losową wybrać tego, który zostanie trafiony nieszczęśliwą kulą.
Wielkość Walczących Wręcz, a ryzyko trafienia:
Model związany Walka Wręcz nie może być Celem ataku strzeleckiego gdy jego cecha Rozmiar jest o 2 mniejsza od Rozmiaru największego modelu, który z nim walczy.
Np. Model Rozmiaru 2 walczący z Behemotem rozmiaru 6 nie może być wybrany jako cel ataku strzeleckiego.
Model związany Walka Wręcz, którego cecha Rozmiar (Ro) jest o 2 większa od Rozmiaru największego walczącego z nim modelu, może zostać wybrany jako cel ataku Strzeleckiego bez ryzyka trafienia innych modeli i bez konieczności wykonywania testu DW (przez jednostki, które byłyby zmuszone taki test wykonywać). Modele takie nie liczą się również do liczenia kary do WS za strzelanie do walki wręcz.
Np: Jezdny Huzar (Ro=3) walczy Wręcz z Dzieckiem Ilian (Ro=1). Jedynym możliwym celem jest Jezdny Huzar, jako że jego Ro jest o 2 większe niż SZ Dziecka Ilian. Nekromutant chce wystrzelić do jeźdźca ze swojego karabinu szturmowego. Przed Strzałem nie musi testować DW jako, że nie ma ryzyka trafienia własnego modelu.
Może się zdarzyć, że kilka modeli Walczących Wręcz ma różne wielkości i będziemy
musieli wylosować, który z naszych modeli został trafiony to należy pamiętać, że nie losujemy pomiędzy modelami mniejszymi od przeciwnika o 2 Rozmiary lub więcej.
Np: Jeżeli Jezdny Huzar (Ro=3) Walczący Wręcz z Dzieckiem Ilian (Ro=1) i dwoma Akolitami (Ro=2) jest celem
ataku Strzeleckiego to w przypadku spudłowania przy strzale do niego o 1 do 5 punktów (bazowa kara -4 do WS dodatkowe -1 za dwóch naszych Akolitów w Walce Ręcz, nie liczymy Dziecka Ilian) wylosować, który z Akolitów
otrzymałby trafienie. Dziecko Ilian byłoby jednak bezpieczne (Ro=1) i nie brałoby udziału w losowaniu – nie można go przecież trafić.
Broń z modyfikatorem wielokrotnego trafienia i strzelanie do walki wręcz.
Jeśli strzelamy bronią z modyfikatorem wielokrotnego trafienia (np. CKM) do walki wręcz obowiązują dodatkowe zasady:
– nie można przenosić ognia do walki i z walki wręcz
– strzelając do walki wręcz rzucamy za wszystkie strzały w danej akcji, niezależnie czy nasz cel został zabity czy nie. Jeśli któryś z strzałów zabije ostatniego z przeciwników resztę strzałów rozpatrujemy jakby naszym celem były pozostałe modele które były w walce wręcz (raczej oznacza to nasze modele).
Np. Krwawy Beret strzela z odległości 6″ cali z Chargera do walki wręcz w której znajduje się Dysydent Semai i Żandarm ISC. Komandos ma na tym zasięgu modyfikator wielokrotnego trafienia +4×3.
Strzela do walki wręcz, trafiajac zgodnie z wyliczeniami:
Walka Strzelecka 11 +4 (Charger) -4 (kara za walkę wręcz) = 11
Rzuca trzema kościami, wyniki wypadają następujące: 17, 9, 8.
Pierwszy strzał to pudło, nie trafia w nic (gdyby wypadło między 12 a 15 trafiłby Żandarma).
Drugi i trzeci strzał trafiają do walki wręcz. Jeśli pierwszy strzał zabije Dysydenta to drugi trafia.. tyle że Żandarma jako że będzie jedynym celem w walce wręcz. Jeśli Dysydent przeżyje drugi strzał, trafi go trzeci.
Strzał w Ruchu
Niektóre modele mogą wykonać akcje złożona z dwóch czynności: Strzału i Ruchu. W takim wypadku Strzał oddawany jest zawsze na końcu Ruchu (jest to jedna akcja).
Typy Broni
Broń z Ogniem Bezpośrednim
Przyjmuje się że wszystkie bronie strzeleckie są domyślnie bronią z Ogniem Bezpośrednim. Wszelkie standardowe zasady akcji strzelania odnoszą się do takich właśnie broni.
Broń z cechą Ogień Pośredni
Broń z cechą Ogień Pośredni, strzela pociskami o trajektorii parabolicznej (pociski lecą po łuku). Takie bronie nie wymagają od strzelającego calowego korytarza miedzy własnymi Modelami. Nie uwzględnia się także przy strzelaniu modyfikatorów za Osłonę.
Bronią z cechą Ogień Pośredni nie można strzelać do wroga, który znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym. Np. cel jest w domku i widać go jedynie przez okno – do takiego celu nie można strzelać z broni z cechą Ogień Pośredni gdyż pocisk eksplodowałby na dachu.
Z takiej broni można oddać strzał na ślepo – będzie to dokładniej opisane w rozdziale Wsparcie Ogniowe.
Jeżeli na linii strzału znajduje się przeszkoda to Model Strzelający i cel muszą być w odległości od tej przeszkody nie mniejszej niż jej wysokość. Jeżeli Strzelający jest za blisko wówczas pociski rozbiłyby się na przeszkodzie. Jeżeli cel jest za blisko wtedy jest w ślepej strefie i trajektoria pocisku również uniemożliwia jego trafienie.
Bron ze Wzornikiem Bezpośrednim
Niektóre bronie używają podczas strzału specjalnych wzorników przykładanych do modelu, jak chociażby miotacze ognia czy Strzelby.
Do broni używających Bezpośredniego Wzornika stosuje się następujące zasady:
– Używa się wzornika podanego w opisie broni.
– Nie trzeba wykonywać testu Trafienia przy użyciu tych broni – gracz po prostu poświęca akcje na Strzał. Wyjątkiem od tego są Strzelby (patrz niżej).
– Muszą zostać spełnione wszystkie warunki oddania Strzału , wyjątkiem od tego jest Calowy Korytarz, który w przypadku Wzorników Bezpośrednich nie jest wymagany
– Przykładamy wzornik tak by odpowiednia częścią dotykał podstawki modelu strzelającego (w jego polu ostrzału), a następnie tak nakierowujemy wzornik tak by dwusieczna kąta wzornika przebiegała przez podstawkę modelu, na którym jest Priorytet Celu.
– Strzelający może umieścić wzornik na modelu znajdującym się powyżej/poniżej niego.
– Wykonujemy rzut k20 by sprawdzić ew. zacięcie się broni.
– Trafienie otrzymują automatycznie wszystkie modele znajdujące się choć częściowo pod wzornikiem. Jeśli potrzeba określić wysokość wzornika (np. by trafić modele na różnej wysokości) przyjmuje się iż każdy wzornik ma w danym miejscu wysokość równą połowie jego szerokości w tym miejscu.
– Wyjątkiem od powyższej zasady automatycznego trafienia są bronie posiadające cechę “Cluster: X”. X oznacza ile maksymalnie pod wzornikiem modeli może być trafionych. Przy strzale z takiej boni trafienie otrzymuje tylko X modeli najbliżej strzelającego, które znalazły się pod wzornikiem.
– Strzelanie do Modelu Walczącego Wręcz odbywa się na zasadach opisanych wcześniej, z tą różnica, że w
wyniku strzału zostają trafione wszystkie modele będące w Walce Wręcz z pierwotnym celem (nawet Jeśli wzornik ich nie objął)
– Bron ze Wzornikiem Bezpośrednim, która ma podana jakąś wartość przy cesze WW może być wykorzystana w Walce Wręcz. W takim wypadku nie używa się wzornika, a model musi wykonać rzut Trafienia w normalny sposób.
Ściany, czy inne przeszkody terenowe całkowicie zasłaniające żołnierzy chronią ich przed otrzymaniem trafienia. Jeśli Model jest całkowicie schowany za przeszkoda terenowa tak, że w żaden sposób nie jest możliwe wytyczenie prostej linii miedzy strzelającym a modelem będącym pod wzornikiem to taki model nie otrzymuje trafienia. Należy pamiętać, że bycie schowanym za innym modelem nie chroni od trafienia.
Strzelby
Po umieszczeniu wzornika strzelby na celu i określeniu które modele mogą być trafione – uwzględniając ilość modeli które znalazły się pod wzornikiem oraz poziom cechy Cluster jaki posiada Strzelba – wykonujemy test WS dla każdego z modeli pod wzornikiem uwzględniając modyfikator celności strzelby oraz wszelkie inne modyfikatory WS.
Tylko pierwszy rzut na trafienie może spowodować zacięcie broni. Jeśli strzał z strzelby trafia kilka modeli i na innym niż pierwszy wypadnie więcej niż Jam broni model nie jest trafiony ale broni nie ulega zacięciu. W przypadku strzelb automatycznych dwa pierwsze rzuty w strzale mogą spowodować zacięcie broni
Broń ze Wzornikiem Pośrednim
Są to bronie, takie jak granatniki czy wyrzutnie rakiet z pociskami odłamkowymi, których obszar rażenia znajduje się daleko od strzelającego. Strzelając z takiej broni należy:
– Należy umieścić wzornik na celu.
– Następnie wykonywany jest test Trafienia.
– Jeżeli test się powiedzie to wszystkie modele dotknięte i/lub znajdujące się w obrębie wzornika otrzymują trafienie.
Jeżeli pod wzornikiem znajduje się model w Walce Wręcz to wszystkie modele będące z nim w walce również otrzymują trafienie (nawet Jeśli wzornik ich nie objął)
Tak jak w przypadku Wzorników Bezpośrednich tak i tutaj różne elementy terenu, które całkowicie zasłaniają żołnierzy chronią ich przed otrzymaniem trafienia.
Jeśli Model jest całkowicie schowany za przeszkoda terenowa tak, że w żaden sposób nie jest możliwe wytyczenie prostej linii miedzy centrum wybuchu a modelem będącym pod wzornikiem to taki model nie otrzymuje trafienia. Należy pamiętać, że bycie schowanym za innym modelem nie chroni od trafienia
W wypadku użycia broni z Wzornikiem Pośrednim, mającej w charakterystyce informację Cel:Punkt (np. niektóre typy granatów) stosujemy następującą zasadę:
Niecelny strzał podlega zasadom Rozrzutu. W wypadku prowadzenia ognia przy widoczności celu rozrzut wynosi 1-5 cali (wynik rzutu na rozrzut podzielony przez 4, zaokrąglamy w górę). W wypadku prowadzenia ognia bez widoczności celu stosujemy zasady opisane w rozdziale Kierowanie ogniem pośrednim.
Może,warto było by dać adnotację, apropo strzelania do walki wręcz z CKM’ów – o strzelaniu bez mnożników/modyfikatorów ujemnych… Inaczej taki Charger jest niezłym “snajpem” w CC na PB. ;|
Czy Masoni wielokrotnie nie twierdzili, że wzorniki miotaczy tak jak placki centrujemy na celu/muszą obejmować całą podstawkę celu?
Czy granaty ręczne – można rzucać jak broń bezpośrednią w budynkach?
Szczur wspominał, że strzelby automtyczne rzucają 2x na Jam, czy to prawda?
Mam obawę aby MO i CKM’y nie były uber-bronią na wszystko.;/
CKM ma jedną wadę (która zostanie dopisana najpewniej w takiej postaci) – deklarujesz ile kulek puszczasz, jak do tej pory. Będziesz miał fuksa i zabijesz pierwszą właściwy cel, to pozostałe dalej lecą. I warto się modlić, żeby twój kumpel w walce wręcz miał solidny pancerz 😉
Jasne, nie rozwiązuje to problemu pojedynczego strzału na +4, ale marnujesz wtedy większą część siły ognia broni.
MO zawsze w przypadku walki wręcz obejmuje wszystkie cele – nie da się z niego selektywnie strzelać.
I tak, wzorniki centrujemy.
Granaty ręczne – tak jakby, a nawet trochę lepiej.
Strzelby automatyczne – muszę sprawdzić czy nie rozwiązaliśmy tego dając im JAM -1 po drodze – jeśli nie, to mogą się zaciąć przy dwóch pierwszych celach z wzornika.
Chciałem poprawić ale widzę że Pietia już poprawił. Pytanie kto zrozumie “dwusieczna kąta wzornika”:P
Hmmmm, że Cię dwa razy sieknę?
hmm, apropo broni strzelających na ER czy pojawi się takich więcej?
MHMG – czyli ckm’ów na statywie, czasami strzelają na nawet i 2 km’etry (jak obsługuje je snajper z odpowiednim trójnogiem), ale jest kilka broni w RPG’u np. ckm Cybertronicu, które też mogły by mieć opcję strzelania na ER. Nie mówie, że dużo – ale gdy gramy na tych dużych stołach czasami coś poza snajperem i rusznicą p. panc mogło by być. (chyba, że przegapiam – ale nie natknąłem się na nic innego).
Zbyt dużo broni strzelającej na ER nie należy oczekiwać – wolelibyśmy żeby to pozostała raczej domena snajperów, broni pojazdowych i artylerii.
Zmiana, następująca:
Broń z modyfikatorem wielokrotnego trafienia i strzelanie do walki wręcz.
Jeśli strzelamy bronią z modyfikatorem wielokrotnego trafienia (np. CKM) do walki wręcz obowiązują dodatkowe zasady:
– nie można przenosić ognia do walki i z walki wręcz
– strzelając do walki wręcz rzucamy za wszystkie strzały w danej akcji, niezależnie czy nasz cel został zabity czy nie. Jeśli któryś z strzałów zabije ostatniego z przeciwników resztę strzałów rozpatrujemy jakby naszym celem były pozostałe modele które były w walce wręcz (raczej oznacza to nasze modele).
Np. Krwawy Beret strzela z odległości 6″ cali z Chargera do walki wręcz w której znajduje się Dysydent Semai i Żandarm ISC. Komandos ma na tym zasięgu modyfikator wielokrotnego trafienia +4×3.
Strzela do walki wręcz, trafiajac zgodnie z wyliczeniami:
Walka Strzelecka 11 +4 (Charger) -4 (kara za walkę wręcz) = 11
Rzuca trzema kościami, wyniki wypadają następujące: 17, 9, 8.
Pierwszy strzał to pudło, nie trafia w nic (gdyby wypadło między 12 a 15 trafiłby Żandarma).
Drugi i trzeci strzał trafiają do walki wręcz. Jeśli pierwszy strzał zabije Dysydenta to drugi trafia.. tyle że Żandarma jako że będzie jedynym celem w walce wręcz. Jeśli Dysydent przeżyje drugi strzał, trafi go trzeci.
To apropo strzelania CKMem do walki wręcz i “snajpowania”. Można tylko trzeba się liczyć z stratami.
Witam , Dziś rozegraliśmy drugą bitwę w Warzone 4. Podczas bitwy zaistniała następująca sytuacja.Kolega ustawił swojego Raka (rozmiar 3) przed 2 grupami Capitolskiej piechoty. Grupa a stała w odległości 4 cali od niego , natomiast grupa b stała w odległości 14 cali od raka i 8 cali od grupy a. Grupa A zasłaniała Raka całkowicie nie było 1 calowego korytarza , jednak sam Rak miał większy rozmiar niż żołnierze z grupy a. Tu nasuwa się moje pytanie, czy grupa b mogła strzelać przez modele grupy a w Raka ? Pozdrawiam
Wg. aktualnej wersji zasad – nie. Koledzy musieliby się położyć.
“Jeżeli w korytarzu o szerokości jednego cala (średnica standardowej podstawki) przeciągniętym od strzelającego do celu znajduje się własny Model nie można wystrzelić. Można natomiast wystrzelić nad Modelem w Pozycji Strzeleckiej o wielkości nie większej niż Rozmiar modelu strzelającego oraz nad Modelem, który jest, co najmniej o 2 Rozmiary mniejszy.”
Możliwe, że jakiś patch do tego będzie. Albo i nie będzie.
Na forum toczy się rozmowa co z tym mierzeniem? Jak mierzymy (od dowolnej krawędzi walca? od środka? od markera?) linię strzału między dwoma modelami? W zasadach to nie jest sprecyzowane.
Jak to jest w przypadku Dymu?
Wystarczy, że linia strzału przechodzi przez wzornik, to trzeba naliczyć karę do WS o wartości poziomu dymu, tak?
Co w przypadku, gdy mogę poprowadzić między modelami dwie linie i jedna będzie przechodziła przez wzornik, druga nie, czy tak jak w przypadku przeszkody terenowej musi zasłaniać model przynajmniej w 50%?
Drobny patch. Przy jakiejś okazji trzeba będzie przejrzeć to, co jest tu napisane pod kątem wyjaśniania różnych wątpliwości, ale teraz nie mam czasu…
Rozumiem, że każdy granatnik ma opcję strzelania ogniem pośrednim? Czy tylko amunicją odłamkową/plackową, a p.panc nie? Brak przy broni umiejki/opisu.
BTW. czy jak wykrywam, i 1 wykryje, następnie muszę strzelać (nie moge wykrywać) mogę strzelić z granatu ATS – spadnie i zostaje. Jak model się przewróci mogę wykryć następnego, jak nie to nie. Jak wykryję następnego który znajduje się wtedy pod wzornikiem, testuje on ATS w momęcie wykrycia, prawda?
Czy mogę wezwać FO samuraja feniksa z granatnikiem, aby ten zrzucił dym na mnie, na punkt? Mam też kilka kolejnych pytań ale to w odpowiednim miejscu.
Przeczytaj statsy granatników. Jak ma opcję strzelania pośrednim, ma to WYRAŹNIE NAPISANE. Jeśli nie ma – sorry, nie może.
Tak, placek zostaje, model testuje w momencie wykrycia.
Tak, możesz wezwać dym na siebie, czemu by nie…
“np. Pozycja Strzelecka daje Miękką Osłonę.”
To nie jest pomyłka? Czyli będąc za płotem i w MP mamy osłonę -2 a nie -3?
Ponadto, przy wrzucaniu granatów – jest taki problem, że jak najbardziej chyba rzuca się je przez drzwi i okna, a tu zonk i nie można. Zasięg PB – oznacza chyba, że to granaty bez trzonka.
Generalnie czytam zasady testowe i jednak stwierdzam, że są zajebiste. 🙂
BTW. w zasadach jest też broń bez statsu “JAM” ale chyba każda ma coś w tej rubryce napisane.
To nie pomyłka, było wiele razy podawane że MP w lesie nie daje dodatkowej osłony.
Zasięg granatów oznacza żeby nie były uniwersalnym rozwiązaniem na wszystko.